Quantcast

adplus-dvertising
Strona główna » ciekawostki » Fałszywe narzędzia do nauki online – oszuści uaktywnili się w drugiej połowie 2020

01.02.2021

Fałszywe narzędzia do nauki online – oszuści uaktywnili się w drugiej połowie 2020

Pandemia wciąż szaleje, a sektor edukacyjny przeszedł na nauczanie zdalne. Co przyciągnęło uwagę cyberprzestępców. Od lipca do grudnia 2020 r. ponad 270 tysięcy użytkowników zetknęło się z różnymi zagrożeniami podszywającymi się pod popularne platformy edukacyjne – co stanowi wzrost o 60% w stosunku do pierwszej połowy 2020 r.

Przejście na naukę zdalną zwiększyło ryzyko cyberzagrożeń. Od stycznia do czerwca 2020 r. łączna liczba użytkowników, którzy zetknęli się z różnymi zagrożeniami rozprzestrzenianymi pod przykrywką popularnych platform edukacji online/aplikacji do wideokonferencji, wynosiła 168 550 – o ponad 20% więcej niż w analogicznym okresie w 2019 r. Jednak od czerwca do grudnia liczba ta dalej rosła. W styczniu 2021 r. liczba użytkowników, którzy trafili na różne zagrożenia wykorzystujące jako przynętę popularne platformy edukacji online, sięgnęła 270 171 – co stanowi wzrost o 60% w porównaniu z pierwszą połową 2020 r.

Zdecydowanie najpopularniejszą przynętę stanowił Zoom, czyli najpopularniejsza platforma wirtualnych spotkań, z której codziennie korzysta ponad 300 milionów użytkowników. Na kolejnym miejscu znalazł się Moodle, a dalej Google Meet. Liczba użytkowników, którzy zetknęli się z zagrożeniami podszywającymi się pod popularne platformy edukacji online/wideokonferencji, nie zwiększyła się jedynie w przypadku jednej platformy – Google Classroom.

Około 98% napotkanych zagrożeń należało do kategorii „not-a-virus”, która dzieli się na oprogramowanie riskware oraz adware. Oprogramowanie adware bombarduje użytkowników niechcianymi reklamami, natomiast riskware składa się z różnych plików – od pasków narzędzi dla przeglądarek i menedżerów pobierania po narzędzia zdalnej administracji – które mogą wykonywać różne działania na komputerze ofiary bez jej zgody. Trojany z kolei stanowiły około 1% napotkanych zagrożeń.

Co więc zrobić, aby zabezpieczyć się przed szkodliwym oprogramowaniem oraz innymi zagrożeniami podszywającymi się pod aplikacje wideokonferencji / platformy edukacji online:

  • Nie wolno pobierać nieoficjalnych wersji ani modyfikacji takich aplikacji i platform szkoleniowych. Lepiej korzystać z oficjalnych sklepów z aplikacjami.
  • Dla każdego ze swoich kont należy stosować różne, mocne hasła. Zapamiętanie ich wszystkich nie będzie konieczne przy korzystaniu z menadżerów haseł, które potrafią też generować i zabezpieczać unikatowe hasła.
  • Należy upewnić się co do autentyczności strony odpowiadającej za dane oprogramowanie. Fałszywe strony mogą do złudzenia przypominać te autentyczne, dlatego przed pobraniem zawsze należy uważnie sprawdzać adres internetowy strony, w tym poprawność nazwy firmy.

źródło: Kaspersky
czytane: 746

COVID-19cyberbezpieczeństwocyberzagrożeniakasperskypandemiawirusy

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

top